Tijd voor een update!

Als je op zoek bent naar een baan of meer (interim, freelance) opdrachten wilt ontvangen dan is je personal brand – jouw merk – een belangrijke factor.

Personal branding is the process of developing a “mark” that is created around your personal name or your career. You use this “mark” to express and communicate your skills, personality and values. The end goal is that the personal brand that you develop will build your reputation and help you to grow your network in a way that interests others. They will then seek you out for your knowledge and expertise.

Linkedin is een ideaal platform voor personal branding, dus om jezelf te presenteren en te positioneren als (zelfstandig) professional. Laat zien wie je bent, waar je goed in bent en waarin jij je onderscheid van de rest en vergroot je kans op een baan of een opdracht.

“Ja maar hoe en wat dan ?” is een vaak gestelde vraag…herkenbaar?

Genoeg tips te delen maar waar het op neerkomt is, het is een update uitvoeren.

Updaten: Actualiseren, bijwerken, op de hoogte brengen, iemand bijpraten.

Een update :

  • in je profiel
  • binnen groepen* discussie starten en/of deelnemen in bestaande discussie
  • een longpost (publisher functionaliteit hoogstwaarschijnlijk eind 2014 voor alle gebruikers beschikbaar)
  • als update 🙂 op de startpagina: en hier wil ik even bij stil staan en bij de vraag het “wat dan”…

(* je mag 50 groepen en 50 subgroepen volgen, maar focus en versterk je aanwezigheid in 2 of 3 groepen. Tip! Welke (sub) groep is het meest actiefst)

Deze tip ken je vast: Deel jouw kennis via updates op jouw startpagina (home) met jouw connecties of met specifieke personen zoals vakgenoten of klanten. Naast dat je zelf berichten publiceert, kan je natuurlijk ook reageren op opmerkingen of vragen.

Extra groot bereik krijgen is door je update geheel openbaar te delen. Je hebt bij het plaatsen van een update 3 mogelijkheden om je bericht te delen:

  1. Connecties
  2. Connecties + twitter (hou wel rekening met max 120 tekens exlusief evt link verwijzing)
  3. Openbaar

Oké en nu “het wat”…

Er zijn verschillende updates die je kan uitvoeren:

Normale update

Een normale update kan een verwijzing zijn naar een externe bron, bijvoorbeeld jouw blog op je eigen website of een link naar een interessant en vakinhoudelijk artikel.

Je kunt ervoor kiezen al dan niet een afbeelding te tonen in de update.

Tip! Je kan een andere afbeelding opnemen in de update door deze te uploaden.

Extra tip: Heb je moeite met plaatsen van een update dan is de Linkedin sharing Bookmarket aan te raden. Hiermee kun je altijd en overal updates plaatsen op Linkedin. Ook als je niet ingelogd bent. Handig toch!

Video

Beeld zegt meer dan duizend woorden! Bijvoorbeeld, heb je een inspirerend filmpje of een goeie video tutorial gezien? Of misschien zelfs een video aangaande jouw professional personal brand?

Een video update afkomstig van Youtube of Vimeo wordt direct afgespeeld in de nieuwsfeed (startpagina) Net zoals dat op Facebook mogelijk is.

Tip!: alleen een originele link van Youtube of Vimeo gebruiken en geen verkorte url (bitly of owly)

Slideshare:

Hetzelfde geldt ook voor een slideshare-update wat je meteen kan bekijken in de nieuwsfeed op de startpagina. Ook een slideshare-update werkt alleen als je de originele link van Slideshare gebruikt en geen verkorte url.

Tip! Sinds 2 oktober is er een vernieuwde LinkedIn slideshare app waardoor het ook mobiel makkelijk is om slideshare presentaties te delen. Eerder een artikel over geschreven zie klik.

Foto of document

Natuurlijk kan je ook een foto of document (pdf of word-document) plaatsen. Via de paperclip te uploaden.

 

Na uploaden van een document is het mogelijk om de tekst aan te passen zie screenshot.

Tip! Vermeld er een tekst bij over inhoud betekenis oid van geuploade foto of document.

Ik wil de vermelde tip nog scherper maken namelijk: Betrek je connectie(s) en eventueel bedrijven bij een update wat je plaatst. Hiermee is de informatie die je deelt gericht op toevoegen van waarde aan je netwerk en het aangaan van een interactie, simpelweg een update. Hierdoor krijg je groter bereik én vergroot je je zichtbaarheid dus kánsen.

Hoe? Handig in een slideshare opgenomen samen met de rest van de screenshots. Kan je ook nog eens mobiel bekijken en scheelt je nu scrollen 😉

Hoe ver reikt jouw boodschap?

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s